Verkoop en nazorg

verkoop-en-nazorg

Verkoop en nazorg

Onderzoek toont aan dat het werven van nieuwe klanten gemiddeld vijf tot negen keer zo duur is als het onderhouden en verder uitbouwen van bestaande klanten. Toch ligt de focus van veel ondernemingen als vanouds op new business in plaats van op retentie (klantbehoud). Daardoor zijn de klanten die door de voordeur binnenkomen vooral compensatie voor de klanten die door de achterdeur vertrekken. Hierdoor is de focus op klantenbehoud cruciaal in het uitbouwen van uw onderneming.

Waarom blijft een bepaalde klant steeds bij dezelfde leverancier? Omwille van prijs? Aandacht en persoonlijke begeleiding? Superieure kwaliteit? Het is voor elke onderneming cruciaal om dit te weten te komen en de bedrijfsvoering erop te basseren. 

Steeds vaker worden consumenten belast met omwegen en acties waarin ze zelf geen toegevoegde waarde zien. Andere activiteiten zorgen voor een drempel bij elke verkoop; Denk maar aan alle codes en paswoorden die je moet invullen bij sommige webshops. Of het ongelooflijk avontuur die anderen moeten aangaan willen ze een klacht of opmerking geven aan een bedrijf. Om nog maar te zwijgen aan de klant die tientalle bonnen moet verzamelen om enigszins korting te krijgen op de aankoop. 

JED Opleidingen zal samen met u het verkoops- en nazorgsproces overlopen. Zo kan u zelf vaststellen wat misschien wel een brug te ver is. Ik geef geen rechtstreeks advies, maar wel gereedschappen die voor uzelf voldoende handvaten bevatten om aan zelfevaluaties te doen. Want een éénmalig advies gaat één keertje mee, een kader met belangrijke aandachtspunten is blijvend.