Levering

levering

Levering

Welke onderneming u ook heeft, welke activiteit u ook verricht, op welke manier u tracht klanten te helpen,... er zal altijd wel een vorm van logisitek vereist zijn. Dit geldt voor zowel producten als diensten. En de kosten die u kunt besparen, de tijd die u kunt verkorten richting je klant, en de manier waarop je de beste service wil leveren, wordt bepaald binnen de logistiek.

Het is duidelijk dat het ene bedrijf een flink uitgebouwd distributienetwerk nodig heeft, met eigen vrachtwagens, magazijnen, winkelruimtes... waar een ander het met veel minder kan. Maar vergis u niet: ook een restauranthouder, consultant, ja zelfs dokters en tandartsen kunnen er niet zonder. Denk maar eens aan alle hulpstoffen die er nodig zijn om een activiteit te verrichten. Of de voorraad eindproducten of grondstoffen die er nodig zijn. Ik maak graag een onderscheid tussen 3 vormen van logistiek: binnenkomende logistiek, voorraadbeheer en uitgaande logistiek.

Binnenkomende logistiek valt sterk samen met het inkoopbeleid. Er zijn sterke parameters die ervoor zorgen dat je meer of minder kosten dient te maken aan de invoer. Denk maar aan:

  • leverancierselectie
  • verplichte levertermijnen
  • mogelijke contracten en prijsafspraken
  • nazorg en klachtenafhandeling

Binnen JED Opleidingen maak ik u graag bewust van bestaande checklijsten die u helpen om volledig te zijn, maar ook welke onderhandelingsposities u kan aannemen en hoe u een onderscheid kunt maken tussen de aankoop van strategisch belangrijke of dure producten, en de wat goedkopere basisproducten.

Daarnaast is voorraadbeheer cruciaal. Hoeveel voorraad is wenselijk om je servicelevels te garanderen en tegelijkertijd je kosten te verlagen. Wanneer en hoe ga je bijbestellen, hoe ga je de voorraad onder controle houden als je niet over geavanceerde systemen wil beschikken? En wat kunnen deze geavanceerde systemen voor mij meer betekenen? Wat is de ROI in dit verband.

Als laatste biedt JED Opleidingen cursusonderdelen over uitgaande stromen. Gaat je bedrijf producten en diensten leveren direct aan de consument, of gebruik je tussenkanalen? Wat zijn de voordelen daarvan? Wat zijn de kosten waarmee je moet rekening houden? In het geval je een contract wil afsluiten met een transporteur.. Waar moet je dan op letten? Hoe kun je de kostprijs bepalen, en wanneer ga je het vervoer zelf in handen nemen, en wanneer ga je het uitbesteden.

Kortom: heel veel interessante weetjes, maar ook relevante aanpak die niet bij elke ondernemer bekend is, maar even belangrijk is dan verkoop, ontwikkeling of winstgevendheid.