Het paard achter de wagen spannen en ander tijdverlies...

Christof

Afgelopen dinsdag werd ik geconfronteerd met de zoveelste ondernemer die me vroeg hoe hij een Facebook-campagne het best zou aanpakken. Vanuit verschillende hoeken kwamen mensen hem zeggen dat zij hem konden helpen met inhoud en hoe zij dat zouden aanpakken. Ik vroeg hem of die mensen zijn zaak goed kenden en ook zijn klanten. Daar moest hij mij het antwoord schuldig op blijven. Ik gaf hem een hamer. En vertelde hem nu dat hij de oplossing van al zijn problemen kreeg. Hij keek me aarzelend aan. Hij zal wellicht gedacht hebben of ik een schroef los had. Dus ik wilde hem helpen en vroeg hem of hij misschien dacht dat ik een schroef los had. Hij begon me nu nog verder aan te kijken alsof hij water zag branden. Ik vroeg hem of hij me zou kunnen helpen met het vastdraaien van mijn schroeven met die hamer? Toen ik het gevoel had dat ik hem helemaal kwijt was lichtte ik mijn verhaal toe. Tegenwoordig heeft iedereen de mond vol van sociale media aanwezigheid. Over e-mails en websites. Over hoe digitale marketing in het algemeen je zaak vooruit kan helpen. En geloof me, ik ben een believer. Maar anderzijds is het zo dat al deze media slechts gereedschappen zijn. Je kan een hamer slechts gebruiken als je een nagel wil inkloppen. Een schroevendraaier is dan weer handiger als je een schroef wil los of vast draaien. Het is gewoon belangrijk om te beseffen wat de klant van jou moet en wil weten. Welke informatie heeft hij wanneer nodig en hoe tijdens zijn reis naar de perfecte aankoop. Een vakman wordt niet gekozen omdat hij een betere hamer heeft dan zijn concurrent. Of dat de schroevendraaier een mooiere kleur heeft. Een vakman wordt gekozen omdat hij de klant het best begrijpt en een oplossing biedt voor zijn/haar probleem. En de middelen die hij daarvoor gebruikt worden dan vanzelf duidelijk. Misschien heb je wel geen Facebook-pagina nodig. Of net wel. Ik moedig mijn ondernemer van dinsdag, en alle anderen aan om eens goed na te denken over wat hij/zij met zijn zaak wil bereiken bij welke specifieke klanten. En dan zal alles vanzelf gaan. En wat met die man die verbaasd leek op dinsdag? Hij is nu aan het praten met zijn klanten. Hij heeft het begrepen. Mochten er nog meer ondernemers zijn die een gesprek willen aangaan met mij? Ik ben altijd bereikbaar :-)